شخصیت زن در شعر جاهلی. تالیف : احمدمحمد حوفی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده زهره یزدانی
- استاد راهنما محمد فاضلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1375
چکیده
آنچه پیش رو دارید: شامل دو باب و چندین فصل است . آنچه بیش از هر چیز بر کل این کتاب سایه افکنده تصحیح این نظر شایع است که: "زن دوره جاهلی ذلیل بوده و با وی چون بردگان رفتار می کردند، تا اینکه اسلام آمد و او را از قید و زنجیر آزاد نمود و مقامش را رفعت بخشید و به وی حقوقی را که فاقد آن بود، عطا نمود." مولف در باب دوم با تحقیق در مورد موقعیت مادر، دختر، خواهر، خویشاوند و جایگاه زن در قبیله و جامعه عرب به این نتیجه رسیده است که زن در زندگی اجتماعی عزیز، باشخصیت ، صاحب نظر و آزاد بوده است . و نیز بیان می دارد که زن در زندگی سیاسی عضوی فعال و در مسائل اجتماعی نقش آفرین بوده و گاه تا سرحد پادشاهی یا فرمانده جنگ ، گوی سبقت را از مردان می ربوده است . و با مقایسه زنان عرب با یکدیگر زنان معاصرش نتیجه می گیرد که زن عرب نه تنها از معاصرانش پایین تر نبوده، بلکه در برخی موقعیتها از همه آنان به جز زن مصری فراتر هم می رفته است . و وجه تمایز اعراب ، خوش رفتاری با زنان اسیر بوده است . و از مقایسه جایگاه زن در جاهلیت و اسلام بدین نتیجه رسیده است که موقعیت زن را تحکیم بخشیده و حقوقی را که فاقد آن بوده به وی ارزانی داشته و سهمی مشخص از ارث را برای وی تعیین نموده است . حقیقت دیگری که مولف از آن پرده برداشته است که زن نه تنها حق مالکیت و تصرف در مالش را داشته، بلکه از ارث ، البته بطور نامعین سهم می برده است . مولف علیرغم تفاوت سبی و امه در مراجع لغوی، تاریخی و دینی با تکیه بر شعر که شیوه تحقیق وی می باشد میان صفات ، ویژگیها، عملکرد، رفتار و منزلت کنیززادگان و اسیرزادگان قائل شده، چرا که روح حاکم بر شعر جاهلی به تفاوت مادرانشان اشعار دارد. مولف در باب سوم با پژوهش درباره کنیزان آوازه خوان این نظر شایع را که عربها تنها در اسلام با موسیقی ایرانی و رومی آشنایی پیدا کردند، رد می کند و ثابت می نماید که آنان از عصر جاهلی با این موسیقی ارتباط داشتند و با شواهد شعری فراوان ثابت می کند آنان پیش از فتوح اسلامی با آلات موسیقی بیگانه آشنایی داشتند. مولف در بررسی زن شاعر به زنان گمنام بسیاری برخورد می کند و شعر آنان و دیگر زنان را بررسی نموده و شعر واقعی و جعلی را از هم جدا می کند و با مقایسه شعر مردان و زنان به نکات قوت و ضعف شعر زنان در هر موضوعی و ویژگیهای شعری شان در هر غرضی اشاره می کند و این ویژگیها را با روحیه زن و مقتضیات زندگی اش پیوند می دهد و در پایان به این نتیجه رسیده است که زنان شاعر از مردان تقلید می کردند و نتوانستند شعری با ویژگیهای بارز زنانگی که شعرشان را از مردان متمایز نماید، جلوه گر سازند. و باز تاکید می کند که عربها آنچنان که تاریخ نگاران و پژوهشگران آن را به تصویر کشیده اند مردمی بی فرهنگ و پست نبودند، زیرا قوانینشان در ازدواج و طلاق، رفتار با زنان، حق مالکیت زن و اجازه تصرفش در اموال و معامله با زنان اسیر، گاه شبیه ملتهای معاصرشان و گاه پیشرفته تر از آنها بوده است . افزون بر آنکه اسلام بسیاری از نظامهای آنان را تایید و تحکیم نمود.
منابع مشابه
شخصیت زن در شعر جاهلی. تالیف ، احمدمحمد حوفی
در آغاز و مقدمه بحث به بررسی روابط اعراب عصر جاهلی با ممالک معاصرش و بیان منزلت زن در نزد آنها پرداختیم. تا در ضمن بحث مقایسه ای جزئی میان زن عرب با زنان ملل دیگر داشته باشم و در فرصتی مناسب مقایسه کلی میان آنها را ارائه دهم. امروزه تردیدی نداریم در این که ادعای انزوای اعراب قبل از اسلام و جهالت آنان نسبت به جهان خارج و عدم آگاهی جهان خارج نسبت به آنها، بگونه ای که متاثر از یکدیگر نبوده اند، بط...
15 صفحه اولبازتاب شعر جاهلی در شعر خواجوی کرمانی
اقتباس از شعر جاهلی، محدود به پارسی سرایان قرنهای چهارم و پنجم نمیشود، بلکه شاعران قرنهای ششم و هفتم و بعد از آن نیز، با تغییر رویکرد، به بهرهگیری از آن پرداختهاند. خواجوی کرمانی، شاعر مشهور قرن هشتم، با دو رویکرد متفاوت به تأثیرپذیری از شعر جاهلی پرداختهاست؛ اول اینکه وی در زمینهی ایستادن وگریستن براطلال و دمن، خطاب به ساربان، وصف سفر، و به ویژه، بیان فراق و غم هجران در کوچ یاران، با رو...
متن کاملاندیشه دینی در شعر جاهلی
اهالی شبه جزیره عربستان با ادیان توحیدی پیش از اسلام همچون حنفیت، یهودیت، مسیحیت، صابئیّت و مجوسیّت (زرتشتی) هرچند به شکل ناقص و جزئی آشنایی داشته اند. از این رو طبیعی است که اندیشه دینی در شعر شعرای دوره جاهلیت بازتاب هایی لااقل در برخی جنبه ها داشته باشد. این مقاله بر آن است تا با تحقیق و تفحّص در شعر دوره جاهلیّت به بررسی و نمایاندن نمونه هایی از اندیشه دینی در شعر این دوره بپردازد. اندیشه دینی ...
متن کاملتصویر زن «مُخَدَّره» (پردهنشین) در ادبیات جاهلی
یکی از ویژگیهای جامعۀ جاهلی عرب، اعتقاد و پایبندی به حفظ و صیانت زن در حوزۀ پوشش است. این مسئله گاه - فراتر از پوشش - در قالب مجموعه رفتارهایی ذیل عنوان پردهنشینی زن با کاربرد و مفاهیم وسیعتری در شعر و لغت عرب به تصویر کشیده شده است. شدت پوشش، اختلاط کمتر با مردان، عفت و عزت، شرم و حیا و مانند آن از ویژگیهای یک زن پردهنشین در ذهن عرب جاهلی بوده و این موضوع با خانهنشینی مطلق یا حبس خانگی ...
متن کاملبازتاب شعر جاهلی در شعر خواجوی کرمانی
اقتباس از شعر جاهلی، محدود به پارسی سرایان قرنهای چهارم و پنجم نمی شود، بلکه شاعران قرنهای ششم و هفتم و بعد از آن نیز، با تغییر رویکرد، به بهرهگیری از آن پرداختهاند. خواجوی کرمانی، شاعر مشهور قرن هشتم، با دو رویکرد متفاوت به تأثیرپذیری از شعر جاهلی پرداختهاست؛ اول اینکه وی در زمینه ی ایستادن وگریستن براطلال و دمن، خطاب به ساربان، وصف سفر، و به ویژه، بیان فراق و غم هجران در کوچ یاران، با رو...
متن کاملبینامتنی اشعار بارودی با شعر جاهلی
بینامتنی یکی از رویکردهای نقد ادبی جدید است که روابط بین متون را مورد بررسی قرار میدهد. این نظریه را که ژولیا کریستوا بین سالهای 1966 تا 1967در ضمن مباحث نقدی خود مطرح نمود، امروزه در ادب عربی به نام «تناص» شناخته میشود. بر اساس این نظریه، متن پایدار وجود ندارد و هر متنی حاصل تعامل با متون قدیم یا معاصر خود است و یا به عبارتی دیگر، هر متنی، بینامتنی است. محمود سامی بارودی پیشوای شعر معاصر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023